A tények valóban magukért beszélnek?

Gönye Zoltán képe

Műszakiak. Napjaim nagy részét műszaki végzettségű emberek között töltöm. A projektindítások, megbeszélések, projektértékelő összejövetelek, auditok vagy éppen a "management review"-k mindennaposak. Ezeken a részvevőknek gyakran be kell mutatniuk az eredményeiket, néha a problémáikat, az ötleteiket. Egyszóval meglehetősen gyakori, hogy ilyen vagy olyan formában, elő kell adni. És ebben a pillanatban lesz fontos az, hogy kik az "előadók"! Műszakiak.

Ezek az előadások nagyon gyakran − finom leszek −: gyengék. Unalmasak, vontatottak, körülményesek, és emiatt: nem elég hatásosak. Milyen következményekkel járhat mindez?

  • A menedzsment nem látja az eredményeket, illetve azok valódi jelentőségét. Vagy ami talán még rosszabb: nem érti meg, hogy melyek azok a hátráltató tényezők, amelyek felszámolásához az ő segítségük kell;
  • "Nem megy át" az ötletben rejlő zsenialitás, ezért nem kapja meg azt a figyelmet, ami a megvalósításhoz kell;
  • A leendő vevő egyszerűen marad: érdeklődő...

Tömören ezt talán úgy foglalhatom össze: vállalkozások − és ezzel együtt karrierek − fejlődnek lassabban, ha az üzenetátadás nem elég hatásos.
Magam is végigjártam a műszaki diplomához vezető utat. Ezért pontosan tudom, hogy az eredmények hatásos bemutatása végtelenül elhanyagolt terület. Sőt: már az is ritkaságszámba megy a képzés során, ha a leendő mérnöknek egyáltalán elő kell adnia (magát). Nem csoda tehát, hogy nem állunk túl jól! Mégis meglep az az érv, amely az előadások kapcsán folytatott beszélgetésekben rendszeresen előkerül:

"Mérnökök vagyunk, nem show-man-ek, és nem színészek! Különben is, itt tények, eredmények vannak! És ezek a tények magukért beszélnek!"

Hoppá!!! Ez biztosan így van? Nem állítom, hogy csak az előadások hatékonyságán múlik, de még soha nem fordult elő Önnel, hogy:

  • nem értette, miért a "másikat" léptették elő, miközben az Ön eredményei (a tények szerint) jobbak?
  • nem értette, hogy miért panaszkodik állandóan a vevő vagy a menedzsment, mikor az Önök "számai" igenis jók?
  • nem értette, hogy a reménybeli vásárló miért mégis egy másik beszállítót választott, miközben a szakmában mindenki tudja, hogy Önök a legjobbak?

Lehet, hogy a tények mégsem olyan maguktól értetődően beszédesek?

Mutatok Önnek egy példát. Hans Rosling a TED-en, a fejlődő világról szóló statisztikai eredményeket mutatja be. Izgalmasan hangzik? Ugyan már! Megszállott statisztikusokon kívül én még nem láttam embert, aki komolyan gondolta volna, hogy az ilyen és ehhez hasonló statisztikák izgalmasak lehetnek! Márpedig ezen a TED-es előadáson Hans Rosling megmutatja, hogy miként lehet statisztikát úgy bemutatni, hogy az érdekes és érthető legyen. Hogy miként csinálja?

Előadásában ott vannak az adatok, a tények. Azonban ő nem áll meg ezek ismertetésénél: segít az értelmezésükben is, megmutatja időbeli dinamikájukat, rámutat következményeikre. Hans Rosling tehát nemcsak rázúdítja az információit a hallgatóira, hanem segíti őket a megértés, befogadás során. Íme, nézze meg a TED-en: