Az előadó és a taktikázás

Egy 200-250 fős "beszélgetésen" vettem részt pár hete, mint hallgató. A zömében egyetemistákból álló közönség kb. 5, az ipar meghatározó cégének vezetőjét hallgathatta, kérdezhette.
Előadástechnikai szempontból is érdekes volt a beszélgetés: rávilágított egy régi, de a sportszerűség határait feszegető taktikára, nevezzük ezt az "összes idő és figyelem nekem jár" taktikának.
Ez a taktika könnyen észrevehető, ha Ön nem hagyja megtéveszteni magát azzal, hogy "kerekasztal beszélgetésről", "kötetlen kérdezz-felelekről" vagy bármi egyébről van szó: ezeken a rendezvényeken, az, aki a pódiumon ül, bizony: előadó. Ha pedig ez így van, akkor adódik rögtön a kérdés:
Előadóként hagy-e Ön bármiféle nyomot, emléket a hallgatókban?
A kérdésre adott válasz nagyrészt Önön, pontosabban, az Ön felkészülésén, felkészültségén múlik. Emiatt egy ilyen "kötetlen beszélgetés" előtt is – hasonlóan a hagyományos előadásokhoz – fel kell készülnünk.
Érdemes például végiggondolnunk az "előadás" előtt, hogy:
- mi lesz a fő üzenetünk?
- milyen hallgatóságra számíthatunk, őket milyen példákon, történeteken keresztül lehet megszólítani?
- lesznek-e, ill. milyen szemléltető eszközeink?
- mennyi időnk lesz, és ami ebben az esetben a címet ihlette:
(Várhatóan) milyen taktikát fognak alkalmazni az előadótársak?
Hogyan alkalmazta a fenti esetben az egyik (egyébként méltán elismert) előadó az "összes idő és figyelem nekem jár" taktikát?
Egyrészt:
- rengeteg történetmeséléssel, "sztorizással". A történetmesélés egyfelől elég időigényes, másfelől kisebb valószínűséggel szakítja bárki is félbe – ugyanis arra neveltek bennünket, hogy a mesét, a mesélőt végig kell hallgatni, és hagyni kell, hogy azt mások is végighallgassák!
Ráadásul:
- ez az előadó kicsit úgy tett, mint Columbo… Csetlő-botlónak mutatta magát, akinek mindig az "ajtóban" jut eszébe valami újabb kérdés… Ezzel a többiek éberségét elég hosszan el lehet altatni, azaz egyszerűen későn veszik észre, hogy időhúzás zajlik. Ráadásul a közönség is sokkal nyitottabb sok kisebb (egymásba fűzött) történetre, mint egy hosszúra!
Előadóként mit tehet Ön egy ilyen helyzetben?
Az ilyen játszmák kezelése egyértelműen a moderátor feladata kellene hogy legyen. Ha ez nem történik meg, akkor nem marad más választás, maguknak az előadóknak kell lépniük. Néhány, az előadók által használható "eszköz":
- a (másik) történetmesélésébe belefér(het) részünkről is néhány közbevetés, főleg humor formájában;
- nem túl konstruktív megoldás, de el lehet kezdeni alkalmazni ugyanezt a taktikát;
- akár egész nyíltan meg lehet kérni a moderátort, az előadót, hogy másnak is adjon szót.
Megéri a "konfliktus"?
Szerintem igen! A figyelem igen nagy érték, és nem könnyű olyan helyzetet teremteni, amikor az előadó potenciális célközönségéből egyszerre több száz fő is elérhető. Érdemes ezért a lehető legtöbbet kihozni a helyzetből, ellenkező esetben felesleges idő és pénzkidobás volt az Ön részéről a részvétel.
De van ennél egy sokkal jobb indokom is!
Így pár hét távlatából lényegében egyedül annak az előadónak a gondolatait tudom felidézni, aki a "összes idő és figyelem nekem jár" taktikát alkalmazta. Persze, hiszen szinte csak róla szólt az este…
Márpedig a pódiumon ülők elsődleges célja (vélhetően) pontosan ez: azaz, hogy a hallgatók rájuk és az ő cégükre emlékezzenek!
Olvasson tovább! Cikkajánló:
- 3000 érdeklődő, több, mint 200 jelentkező, 10 résztvevő
- pptPlex - Egy hasznos PowerPoint kiegészítő
- Életre keltett számok
Ingyen letölthető hanganyag!
- Mi az, ami TANULHATÓ a beszéd/előadástechnika kapcsán? És mi az, ami nem?
- "Én mérnök vagyok. Az én dolgom nem a szónoklás, nem az előadás!" Nagyon sok műszaki végzettségű embertől hallottuk mi már ezt. Mit kockáztat az, aki ezt komolyan is gondolja?
- Ön ismer jó szónoki képességű politikusokat? Tudja, hogy az ő beszédeik hogyan készülnek?
Kíváncsi a válaszokra? Töltse le, és hallgassa meg "Beszélgetés a beszédről" című hanganyagunkat. Ehhez nem kell mást tennie, mint megadnia a nevét és az e-mail címét.
Címkék
Legfrissebb...
Tartalom megosztása



