Esettanulmány: Egy váratlan cikk, és az egykori hallgatóim szemében csorbul a hitelességem...

Gönye Zoltán képe

Ez a blogbejegyzés a „Termékkockázat-kezelés – hogyan lehet szemléletessé tenni az oktatási anyagot?” című írás 2. része.

Az első részben arról írtam, hogy egy táblára felrajzolt, majd néhány magyarázó mondattal kiegészített tűzcsap felidézése hogyan segítheti az előadót és a hallgatót is a prezentáció során.

Tapasztalatból tudom, hogy a prezentációk során felidézett képek nagyon jól megragadnak az emlékezetben. Éppen ezért elővigyázatosságra is szükség van, ugyanis a képek magukkal hozhatnak olyan jelentéstartalmakat, információkat, amelyekre előadóként elsőre nem is gondolunk. Súlyosbítja a helyzetet, hogy mindez a prezentáció után is megtörténhet, emiatt ebben az esetben értelemszerűen reagálni sem tudunk úgy, mint ahogyan azt egy prezentáció során tennénk.

Sok oktatást tartottam már, mire végre rájöttem, hogy a tűzcsap pont beleillik a mondanivalómba, és a prezentáció menetébe. Néhány esetben alkalmaztam is, amikor váratlanul megjelent az index-en a következő cikk, természetesen fotóval illusztrálva:

Gejzír a II. kerületbenGejzír a II. kerületben - index.hu

Remek… Azoknak a szemében, akik ott voltak a korábbi prezentációimon − és ezek után olvasták az index.hu cikkét − nagy eséllyel csorbult a hitelességem. Ez két okra vezethető vissza:

  • a tűzcsapos példám szemléletes volt, emiatt emlékeznek is rá. Ezzel azonban nincsen semmi gond, hiszen ez volt az egyik cél!
  • az ilyen képekkel elővigyázatosnak kell lenni a prezentációk során, én ebben az esetben hibáztam! (Az elővigyázatossággal kapcsolatban érdemes elolvasnia az egyik korábbi cikkünket is: „Fotók a PowerPoint-diákon 3.: állítás alátámasztása fotókkal”)

Mi a megoldás?

Egyszerűen kiegészítettem a prezentációmat néhány megjegyzéssel:

  • a példa végén most már elmondom azt is, hogy a tűzcsapra vonatkozó információim forrása a National Geographic csatorna „Hogyan készült” című műsora. A csatorna hitelesnek számít, ráadásul sokan láttak is már részeket ebből a sorozatból;
  • ma még Bp-en nem feltétlenül alkalmaztak mindenhol ilyen tűzcsapokat (…);
  • az eredeti oktatási anyag témájához szorosan kapcsolódik, ezért a prezentáció során a tűzcsap példánál is jobban nyomatékosítom: önmagában egyik kockázatcsökkentési intézkedés sem 100%-os hatékonyságú!

Kapcsolódó bejegyzések: