Esettanulmány: Szemléletessé tett oktatási anyag! (1.rész)

„Macska a mikróban” sztori. Ismeri? Ez a történet - bár szerintem városi legenda - alapműnek számít a termékkockázat-menedzsment témakörében, ennek az írásnak az alján is megtalálja pár mondatba sűrítve.
A termékkockázat-kezelés szabályozási háttere egy viszonylag száraz, unalmas anyag. Mégis egy termelő (szolgáltató) vállalkozás szemszögéből nézve jogilag egy elég kényes terület. Gondoljon csak az elhíresült (jellemzően amerikai) kártérítési perekre. A bíróságok időnként elképesztő összegeket ítélnek meg a pórul járt fogyasztóknak.
Nem véletlen, hogy ezek a vállalkozások tudják, hogy: a termelésben, fejlesztésben részt vevő munkatársakat oktatni kell – méghozzá úgy, hogy az ismeretek minél könnyebben befogadhatóak és megjegyezhetőek legyenek. Ezért amit csak lehet, azt szemléltetni is kell a prezentációk és az oktatások során!
Ennyit a háttérről, nézzük a feladatot előadói, oktatói oldalról.
Egy-egy termék esetében sok olyan technikai megoldás van, ami pusztán(!) a felszínt szemlélve, nem látszik. Éppen ezért, mielőtt a terméken egy-egy „nyilvánvalóan felesleges” részt áttervezünk, fel kell tenni a kérdést:
mi van a felszín alatt?
„Láttatok már tűzcsapot? És filmen azt a jelentet, amikor az autó nekimegy a tűzcsapnak, amitől az kidől, és egy többemeletes vízoszlop lesz az ütközés vége? Na, ilyen a valóságban nem történik meg! Rögtön megmutatom, hogy miért nem! Van ugyanis a felszín alatt valami, ami nem látható a felületes szemlélők számára…” − kezdtem mondanivalómat az oktatás „nézz a felszín alá” részénél, majd felrajzoltam egy tűzcsap stilizált ábráját – annak is a földfelszín feletti részét.
Majd beszéltem arról, hogy azok, akik annak idején a tűzcsapot tervezték, egy idő után megtapasztalták: időnként a tűzcsapokat baleset éri, jó lenne, ha ilyenkor nem tetézné a bajt a kiömlő víz. Emiatt maga a tényleges csap, a vízvezetékkel egy mélységben, azaz a föld alatt van. Így ha baleset történik, akkor nagy valószínűséggel nem fog emeletnyi magasságig ömleni a víz. Ennyit tesz, ha a tervezés során beépítik a múltbéli tapasztalatokat, és elvégzik a termékkockázat vizsgálatát is! Közben lerajzoltam a tűzcsap föld alatti, stilizált ábrarészét is…
Szemléletes lett a példám?
Én úgy gondolom, hogy igen! Egy ilyen „ábrázolás” sokkal jobban megragad, mintha csak szavakkal írtam volna körül azt, hogy miért fontos a felszín alatt rejtőző információk felkutatása, megértése, a múltbéli tapasztalatok tudatos alkalmazása.
Ha Ön nem hinne a képek erejében, akkor tegyen egy próbát!
Képek és hasonlatok alkalmazása nélkül, Ön hogyan beszélne a felszín alatt rejtőző információk és a múltbéli tapasztalatok fontosságáról? A megjegyezhetőség, a későbbi könnyű felidőzhetőség természetesen követelmény!
Vallom és tapasztalom hogy a (hallgató képzelete által (!) megjelenített, kiegészített) képek alkalmazása a prezentációk során nagyon hatásos előadói, retorikai eszköz. Éppen emiatt, ha valami balul sül el, akkor az is „nagyobbat durran.”. Na igen, van annak is hátránya, ha emlékeznek a hallgatók arra, amit a prezentáció során hallottak…
Az ezzel kapcsolatos tapasztalataimról fogok írni az esettanulmány második részében!
„Macska a mikróban” sztori
…egy városi legenda szerint valaki azért nyert pert egy mikrógyártó céggel szemben, mert az a használati utasításban elfelejtette megemlíteni, hogy vizes macskát nem szabad a mikróban szárítani…
Bár ez a történet szerintem egy városi legenda – elég jó alap további diskurzusokhoz, mert: a problémát jól leírja, és bár kellőképpen ismert is (lásd Google: 7.250.000 találat erre: cat in microwave), mégis mindig van néhány ember a csoportban, aki még nem hallotta.
Ingyen letölthető hanganyag!
- Mi az, ami TANULHATÓ a beszéd/előadástechnika kapcsán? És mi az, ami nem?
- "Én mérnök vagyok. Az én dolgom nem a szónoklás, nem az előadás!" Nagyon sok műszaki végzettségű embertől hallottuk mi már ezt. Mit kockáztat az, aki ezt komolyan is gondolja?
- Ön ismer jó szónoki képességű politikusokat? Tudja, hogy az ő beszédeik hogyan készülnek?
Kíváncsi a válaszokra? Töltse le, és hallgassa meg "Beszélgetés a beszédről" című hanganyagunkat. Ehhez nem kell mást tennie, mint megadnia a nevét és az e-mail címét.
Nyílt képzés
Következő nyílt képzésünk: 2011. szeptember 20.
További részletekért kattintson ide.
Címkék
Legfrissebb...
Tartalom megosztása



