A PowerPoint és a bátorság

A BME-n egy zártkörű, 2+1 napos retorikai-előadástechnikai képzést készítünk elő. Az egyetem képviselőjével folytatott megbeszélésen már tisztáztuk az esedékes operatív kérdéseket, és maradt még egy kis idő a "színes aprókra". A bátorságról kezdtünk el beszélgetni. A beszélgetőpartnerünknek ekkor jutott eszébe a következő történet.
Egy tudományos konferencián adott elő. A konferenciára minden előadónak egy PowerPoint-alapú előadással KELLett készülnie. Más választása nem lévén, ehhez az elváráshoz ő is alkalmazkodott. Azonban neki magának is volt egy elvárása önmagával és a saját előadásával kapcsolatban: az előadása nem lehet "csak egy" a sok közül. Olyannak kell lennie, amelyre tényleg odafigyelnek! Finoman tehát, de elkezdte feszegetni a határokat. Nyitásként egyszerre kezdett bele az előadásba és a diavetítésbe − egyszerre, ahogy az megszokott. De miközben a felvezető gondolatait mondta, a hallgatók közül mindenki rá figyelt. Teljes figyelemmel. Pedig nem ez (volt) a megszokott. A megszokott az, hogy a hallgatók figyelme megoszlik az előadó és a vetített diák között.
Hogyan szerezte meg ez az előadó az összes megszerezhető figyelmet? Nagyon egyszerűen. Megkezdte ugyan a vetítést, de rögtön az első dia fekete és üres volt. Nem lehetett tehát a dián merengeni, mert az volt is − meg nem is.
Ön szerint a feketén-üresen kivetített PowerPoint-dia könnyű és egyszerű megoldás? Persze hogy az. Kell azonban hozzá egy csipetnyi bátorság. Neki ez − ott és akkor − volt. És bevált.
Ugyan már, gondolhatják Önök közül most sokan. Egy üresen kivetített dia ennyire bátor cselekedet lenne?
Számomra nem az. Azonban én, ha elő is adok valamit, akkor azt nem egy tudományos konferencián teszem. Azonban ha az előadásommal eredményt szeretnék elérni, akkor nekem is bátornak kell lennem. Másképpen, de bátornak.
Retorikai, előadástechnikai szempontból mi (lehet) a bátor cselekedet?
- Egy tudományos konferencián bátor cselekedet lehet fekete diákat vetíteni itt-ott;
- Egy céges rendezvényen bátor döntés lehet kitűzni azt a célt, hogy csak 1 dolgot jegyezzenek meg a munkatársak az előadásból, de azt kitörölhetetlenül;
- Ma a BME-n bátor előadói magatartás lehet bevonni(!) az előadásba a hallgatókat!
A fenti listát hosszan folytathatnám, de itt most nem ez a lényeg. A lényeg (amin áll vagy bukik minden):
a "körülményekre szabott" bátorság!
Ingyen letölthető hanganyag!
- Mi az, ami TANULHATÓ a beszéd/előadástechnika kapcsán? És mi az, ami nem?
- "Én mérnök vagyok. Az én dolgom nem a szónoklás, nem az előadás!" Nagyon sok műszaki végzettségű embertől hallottuk mi már ezt. Mit kockáztat az, aki ezt komolyan is gondolja?
- Ön ismer jó szónoki képességű politikusokat? Tudja, hogy az ő beszédeik hogyan készülnek?
Kíváncsi a válaszokra? Töltse le, és hallgassa meg "Beszélgetés a beszédről" című hanganyagunkat. Ehhez nem kell mást tennie, mint megadnia a nevét és az e-mail címét.
Címkék
Legfrissebb...
Tartalom megosztása



