Retorikai-előadástechnikai program - 3. alkalom

Györffy Kinga képe

A 3. alkalomnak 2 fő témája volt: az életre keltett számok és az előadás érvrendszerének kidolgozása.

Életre keltett számok

A program első felében a résztvevők elemző és alkotó gyakorlatokon keresztül próbálgatták az életre keltés módszereit. Sokféle ötletet kaptak ahhoz, hogy hogyan lehet a(z egyébként semmit- vagy keveset mondó) számokat/statisztikákat jelentéssel megtölteni − és ezáltal jelentőségüket megmutatni.

A végén valamennyien egyetértettünk abban, hogy:

  • a számok életre keltése (például kontextusba helyezése): sok munka, fáradságos munka (tehát nem elég az, ha az „örökzöld” focipálya/focicsapat kontextust mozgósítjuk! :) )
  • csapda is van, sok; például, ha a számot kontextusba helyezzük ugyan, de nem keltjük életre; ez nyilván nagy baj... :(

Az érvrendszer kidolgozása

A program második felében megnéztük, hogy hogyan kell egy előadásban felépíteni az érvelést:
  • akkor, ha a közönség egyetért az előadóval;
  • és akkor, ha a közönség ellenkező állásponton van (vagy csak egyszerűen gyanakvó, kritikus stb.).

A résztvevők helyzetgyakorlatokon keresztül tapasztalták meg, hogy milyen nehéz hatást elérni úgy, hogy: 

  • nem rábeszélünk, nem behódolásra késztetünk/kényszerítünk, hanem meggyőzően érvelünk.
  • Ugyanakkor, remélhetőleg, azt is belátták, hogy miért éri meg (mégiscsak) meggyőzően érvelve hatást elérni.