Ez a blogbejegyzés a „Termékkockázat-kezelés – hogyan lehet szemléletessé tenni az oktatási anyagot?” [4] című írás 2. része.
Az első részben arról írtam, hogy egy táblára felrajzolt, majd néhány magyarázó mondattal kiegészített tűzcsap felidézése hogyan segítheti az előadót és a hallgatót is a prezentáció során.
Tapasztalatból tudom, hogy a prezentációk során felidézett képek nagyon jól megragadnak az emlékezetben. Éppen ezért elővigyázatosságra is szükség van, ugyanis a képek magukkal hozhatnak olyan jelentéstartalmakat, információkat, amelyekre előadóként elsőre nem is gondolunk. Súlyosbítja a helyzetet, hogy mindez a prezentáció után is megtörténhet, emiatt ebben az esetben értelemszerűen reagálni sem tudunk úgy, mint ahogyan azt egy prezentáció során tennénk.
Sok oktatást tartottam már, mire végre rájöttem, hogy a tűzcsap pont beleillik a mondanivalómba, és a prezentáció menetébe. Néhány esetben alkalmaztam is, amikor váratlanul megjelent az index-en a következő cikk, természetesen fotóval illusztrálva:
Gejzír a II. kerületben
[5]
Remek… Azoknak a szemében, akik ott voltak a korábbi prezentációimon − és ezek után olvasták az index.hu cikkét − nagy eséllyel csorbult a hitelességem. Ez két okra vezethető vissza:
- a tűzcsapos példám szemléletes volt, emiatt emlékeznek is rá. Ezzel azonban nincsen semmi gond, hiszen ez volt az egyik cél!
- az ilyen képekkel elővigyázatosnak kell lenni a prezentációk során, én ebben az esetben hibáztam! (Az elővigyázatossággal kapcsolatban érdemes elolvasnia az egyik korábbi cikkünket is: „Fotók a PowerPoint-diákon 3.: állítás alátámasztása fotókkal” [6])
Mi a megoldás?
Egyszerűen kiegészítettem a prezentációmat néhány megjegyzéssel:
- a példa végén most már elmondom azt is, hogy a tűzcsapra vonatkozó információim forrása a National Geographic csatorna „Hogyan készült” című műsora. A csatorna hitelesnek számít, ráadásul sokan láttak is már részeket ebből a sorozatból;
- ma még Bp-en nem feltétlenül alkalmaztak mindenhol ilyen tűzcsapokat (…);
- az eredeti oktatási anyag témájához szorosan kapcsolódik, ezért a prezentáció során a tűzcsap példánál is jobban nyomatékosítom: önmagában egyik kockázatcsökkentési intézkedés sem 100%-os hatékonyságú!
Kapcsolódó bejegyzések:
- Milyen hosszú az ideális prezentáció?
[7] - Hogyan kell megjegyezhetővé tenni egy adatot? [8]
- "Életre keltett" olajfolt [9]
- Nem a PowerPoint fontos. Az csak egy eszköz. [10] [8]