Úgy látom, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál kedveltebb kommunikációs eszköznek számít a PowerPoint. Miért van ez így? Nem tudom. Mindemellett azt is látom, hogy rengeteg az olyan PowerPoint-fóliasor, amely tele van kisebb-nagyobb hibákkal. Kár értük.
A fotókkal kapcsolatos egyik ilyen hibának a következő nevet adtam:
"Ezek nem mi vagyunk"-fotók problémája. Valahogy így néz ki ez a gyakorlatban:
Nem mutathattam olyan fotót, amely valamelyik korábbi munkánk kapcsán került a kezünk ügyébe, ezért választottam a fenti képet. Ez nem egy PowerPoint-fólia, hanem egy honlapon található kép, de PowerPoint-fóliákon is látok hasonlókat, eleget. A fenti fotón a Microsoft megpróbált, amennyire csak lehet, "multikulti" lenni – igazodva az amerikai lakosság etnikai összetételéhez. Persze ők is ráéreztek, hogy Európából nézve a fenti fotó nem lesz jó – az európaiak ugyanis azt fogják gondolni, hogy: "ezek nem mi vagyunk…!"
Ezért meglehetősen amatőr módon ugyan, de a Microsoft készített egy európai változatot is:
Bizonyára Ön is észrevette a két kép közötti eltérést: a középen ülő fekete úriembert lecserélték egy fehérre. (Közben a kéz maradt fekete. Hupsz.)
A Microsoft még multis környezetben is túl nagynak, túl távolinak tűnhet, ezért könnyű legyinteni egyet, hogy ez nem a mi problémánk. Az igaz ugyan, hogy nem Microsoft-os méretekben, de Magyarországon is számos nagyobb vállalkozás található. Feltörekvő hazai cégek és multik leányai (illetve fiai) vegyesen – és ezeknél bizony találkozni az "ezek nem mi vagyunk"- fotók problémájával.
Az okok sokszor meglepően egyszerűek:
minél nagyobb (nemzetközibb) egy vállalat, annál biztosabb, hogy létezik iránymutatás arra nézve, hogy milyen sablonokat, milyen fotókat szabad használni az egyes kiadványokban. Mindezen iránymutatások természetesen a PowerPoint-fóliákra is vonatkoznak. Gyakori az is, hogy a fotók kiválasztásához egy közös adatbázis áll rendelkezésre.
A közös fotó-adatbázis pedig hoz magával néhány problémát...
Ezek a fotók többnyire az anyacég országában jellemző etnikai viszonyokat, öltözködési normákat tükrözik. Kérem, ne értse félre az etnikai hovatartozásra vonatkozó megjegyzésemet! Egyszerűen arról van szó, hogy ha egy PowerPoint-fólián három kínai, két néger és egy fehér irodai alkalmazott mosolyog, tökéletes "business"-viseletben, akkor az a fólia egy győri üzemi gyűlésen nem tudja sikeresen átadni az olyan üzeneteket, mint hogy:
- Szeretünk ennél a cégnél dolgozni, mert…
- Itt minden általunk és értünk történik…
- Büszkék vagyunk a munkatársainkra stb. stb…
Egy ilyen fotóval az üzenet akkor sem fog átmenni, ha az nagy betűkkel szerepel a PowerPoint-fóliasoron. Azért nem, mert: "Ezek nem mi vagyunk!"