Több írásban kerülgettem már, világosan azonban nem fogalmaztam meg a véleményemet a PowerPoint használatáról:
a PowerPoint-ról általában, ha csak tehetem, azt mondom: ne használja! Vannak azonban realitások, amelyeket figyelembe kell venni. Emiatt a véleményemet a következőképpen szoktam árnyalni: megértem, ha a PowerPoint használata mellett dönt, ebben az esetben azonban használja azt rendesen!
Mit jelent ez? Vannak egyrészt a technikai kérdések: egyszerűen meg kell tanulni használni magát az eszközt. Az Office eszközök közül talán a PowerPoint 2007 az, ami a korábbi verziókhoz képest a legtöbbet fejlődött. Sőt, ahogyan nézem, a 2010-es PowerPoint-változat is hoz néhány új, használható funkciót. Íme néhány lehetőség, amelyet − tapasztalataim szerint − nem ismernek a felhasználók, pedig hozzátartoznának a helyes eszközhasználathoz:
- bánásmód a fotókkal (alapvető méretezések, vágások, kontraszt- és fényerő-beállítások, az egyszer már jól beállított fotók lecserélése úgy, hogy ne kelljen mindent elölről kezdeni);
- finom, diszkrét árnyékolások, amelyektől az egész diasor egy kicsit plasztikusabbá válik;
- 3D-s hatások (ez nagyon gyakran képezi viták tárgyát, a későbbi írások egyikében fogok még foglalkozni vele);
- selection pane használata stb.
Ezek az apróságok azok, amelyektől egy fólia egyszerűen "pofásabb" lesz, professzionálisabb benyomást kelt. És ami ennél talán még fontosabb: már a fenti listában is van legalább két olyan elem, amelynek az ismerete rengeteg időt spórol meg egy összetettebb PowerPoint-dia elkészítése során (fotók cseréje, selection pane használata).
Bár rengeteget tud, kevés olyan része van a programnak, amelyet ne lehetne könnyen és önállóan elsajátítani. Egyszerűen el kell indulni az egérrel a program menüpontjai között, és egy kicsit kísérletezgetni kell. Erre időt kell szánni, nem megy másképpen. Természetesen meg lehet kérni gyakorlottabb felhasználót is, pár óra alatt a lényegi funkciókat, apróbb trükköket át lehet tekinteni. Ha gondolja, ebben mi is tudunk segíteni!
A helyes eszközhasználat tehát alapvető fontosságú. Még fontosabb azonban a szemlélet, amellyel Ön a PowerPoint-hoz mint eszközhöz közelít. Tudom, hogy sarkosak lesznek a következő kérdések, de nem véletlenül:
- Ön szerint egy előadás során mi adja el a terméket, az ötletet, az eszmét? A PowerPoint?
- Tegyük fel, hogy egy előadásban nincsen elég értékes tartalom, gondolat. Ön szerint "meg lehet javítani" az ilyen előadást azzal, hogy "csilli-villi" lesz a PowerPoint-diasor?
- Ön szerint az előadói képességek hiányát lehet pótolni egy PowerPoint-diasorral?
A fenti kérdésekre természetesen minden esetben "nem" a válasz. Ugyanakkor az Ön hitelességét nagyban rombolhatja egy (valamilyen értelemben) rossz PowerPoint-diasor.
A PowerPoint nem nagyon lehet más tehát, mint egy támogató eszköz, amelyet meg kell tanulni használni. A PowerPoint-ot nem többnek, mint egyszerű eszköznek tekinteni pedig nem más, mint szemléletbeli kérdés. Ha a szemlélet a helyén van, akkor az eszközhasználat kérdései, valódi fontossága is a helyére kerül.
Mint ahogyan az író, a papír és a toll viszonyulnak egymáshoz. Ahhoz, hogy megszülessen egy könyv, szükség van az eszközökre: a papírra, a tollra. A lényeg azonban mégiscsak az, ami az író fejében kavarog!